新幹線

Wątek o jedzeniu został chwilowo odroczony – dziś rzecz kluczowa dla tego, aby Japonia Japonią była.

top_mainimg_e5Shinkansen (新幹線), czyli sieć japońskiej szybkiej kolei. Żeby pomóc zrozumieć wspaniałość tego zjawiska, przytoczę kilka faktów.

1) Schemat sieci

Shinkansen_map_201009Schemat sponsoruje Wikimedia Commons. Sieć rozciąga się wzdłuż największej wyspy, Honshu, a „oderwany” póki co kawałek znajduje się też na Kyushu. Prawie 75% terenu Japonii jest górzyste, więc budowa trasy nie przypomina tego samego procesu w Polsce. Cała sieć ma prawie obecnie 2400 km i jest systematycznie rozbudowywana.

2. Oddzielne szlaki kolejowe. Shinkanseny poruszają się po torach o rozstawie standardowym, czym odróżniają się od pozostałych japońskich kolei, wykorzystujących torowiska o rozstawie 1067 mm. Co za tym idzie, trasy Shinkansenów wykorzystwane są tylko przez nie i żaden inny pociąg się tam nie pojawia. Można uznać to za pewne marnotrawstwo, ale nieco dalej wytumaczę dlaczego tak nie jest. Znaczna część trasy jest położona na wiadukcie lub w tunelach, a tory nie przecinają się z żadną inną linią. Obecnie stosowany minimalny promień krzywizny torów wynosi 4 km.

3. Prędkość. Maksymalna prędkość operacyjna jest zależna od odcinka trasy. Obecnie rekordzistką jest linia Tohoku Shinkansen (w pewnym sensie moja <3), która pozwala na podróżowanie z prędkością 320 km/h. Pociągi są w stanie rozwijać większe prędkości, ale z uwagi na zapewnienie odpowiedniego poziomu ciszy i bezpieczeństwa (także na wypadek trzęsienia ziemi) nie jeżdżą ile fabryka dała.

4. Częstotliwość kursowania. Także zależy od linii, posłużę się Tokaido Shinkansenem jako przykładem. Jest to linia najstarsza i najbardziej obłożona (bo łączy Tokio i Osakę). Mimo, że jeżdżą tam tylko spuereskpresy, nic się nie marnotrawi. Dziennie – od 6 do 24 – w obie strony trasę obsługują… 323 połaczenia. Dziękuję, dobranoc.

5. Liczba pasażerów. Tokaido Shinkansen dziennie przewozi prawie 400 000 pasażerów. Nie mówimy to o jakiejś gęstej sieci podmiejskich kolejek w okolicach Tokio, tylko o stosunkowo drogim superszybkim pociągu, który kursuje na dystansie nieco ponad 500 km. Wszystkie linie rocznie przewożą prawie 350 mln pasażerów, a od początku istnienia pierwszej linii (1964) w sumie przewiozły ponad 10 mld osób (tu-turu!).

6. Pociągi. Trasy obsługują różne typy pociągów. Dotychczas wyprodukowano kilkanaście modeli pociągów, różniących się wyglądem, parametrami i wyposażeniem wewnętrznym. Istnieją trzy klasy: zwykła, Green Car (biznesowa) i Gran Class (pierwsza, http://www.jreast.co.jp/e5/granclass.html). Na obrazku na początku wpisu znajduje się pociąg E5, wprowadzony dwa lata temu. Też jeździ na Tohoku Shinkansen 🙂

7. Punktualność i bezpieczeństwo. Zakładane możliwe opóźnienie to ok. 6 sekund. Z powodu obecnych tu trzęsień ziemi i tajfunów rzeczywiste średnie opóźnienie jest nieco większe, ale zazwyczaj w ujęciu rocznym nie przekracza 40 sekund. Tylko raz miało miejsce wykolejenie się składu, nikt nie zginął. Spróbujmy wytłumaczyć to kumoś w PKP.

Poszczególne odcinki należą do operatorów, którzy przejęli koleje po prywatyzacji 25 lat temu. Największy z nich, JR East, przyniósł w zeszłym roku zysk netto w wysokości 1,7 mld USD.

http://www.youtube.com/watch?v=Bkoz8aEUssQ Poszedł!

Dobrej nocy 😀

Advertisements

6 thoughts on “新幹線

    • Czy ta trasa jest „moja” to ciężko powiedzieć, bo pokonywałem ją dopiero raz, ale z Sendai do Tokio za ok. 350 km (~1h40m) trzeba zapłacić ok. 110 USD

      • Ja Cię przepraszam: TLK robi podobny dystans w dwa razy dłuższym czasie, ale za 9 USD !! Jakbyśmy w Polsce tyle płacili za kolej to też pewnie nie byłaby w tak opłakanym stanie.

  1. Świetny tekst, dziękuję! Japońskie koleje nie mają sobie równych jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Inne koleje dużych prędkości (Chiny, Niemcy, ostatnio Hiszpania) notują poważne wypadki, a w Japonii – nic, czysto, cicho, bezpiecznie – od prawie pół wieku. Fachowośc, wiedza, sumiennośc, dbałośc o szczegóły, słowem japońska precyzja – ta sama, co w zegarkach Seiko czy lustrzankach Canona. Można Japończyków nie lubic, ale nie sposób ich nie szanowac.

    • Nawet nie bardzo wiem za co można Japończyków nie lubić – po przyjeździe tutaj natychmiast dostaje się uczulenia na Chińczyków, ale to zupełnie inni ludzie.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s