Druga linia metra w Sendai

Od 6 grudnia zeszłego roku Sendai może się pochwalić drugą linią metra. Podobnie jak w Warszawie, pierwsza linia przebiega z północy na południe, druga zaś łączy wschód z zachodem. Ponieważ pierwsza otrzymała niezbyt oryginalną nazwę Namboku-sen (南北線, linia północ-południe), druga została nazwana Tozai-sen (東西線, i chyba nie trzeba znać japońskiego, żeby zgadnąć, że oznacza to linię wschód-zachód). O otwarciu informowała nawet Japońska Prasówka, więc jest to wydarzenie dużej wagi 😉

Schemat stacji, wzięty z oficjalnej strony metra, zamieszczam poniżej. Po japońsku, ale dalej będę używał nazw i numerów stacji.

tozai

Druga linia metra łączy strategiczne ze studenckiego punktu widzenia miejsca: stację kolejową Sendai (gdzie przecina pierwszą linię metra) i trzy kampusy uniwersytetu Tohoku. W dwóch przypadkach (Aobayama, T02 i Kawauchi, T03) stacje są usytuowane na terenie kampusów, na kampus Katahira zaś trzeba dojść z Aobadori-ichibancho, T06, ok. 400 metrów. Oprócz tego kolejka jedzie na Yagiyamę, T01, gęsto obsiane domkami wzgórze, popularne miejsce do zamieszkania, oraz zlokalizowane na zachód, bliżej oceanu, przedmieścia.

Konstrukcja drugiej linii metra trwała dość długo, ale były ku temu przynajmniej dwa powody. Pierwszy losowy, czyli silne trzęsienie ziemi, które nawiedziło wschodnią Japonię w 2011 roku, a którego epicentrum było w pobliżu Sendai. Drugi natomiast konstrukcyjny; z uwagi na rzeźbę terenu, stacje zlokalizowane na zachód od stacji kolejowej Sendai znajdują się na bardzo różnych poziomach. Idąc od lewej: Yagiyama, T01, znajduje się na szczycie wzgórza o tej samej nazwie, Aobayama, T02, także. Tyle że pomiędzy nimi znajduje się malowniczy kanion (z mostem samobójców), a zaraz za Aobayamą jest stromy zjazd na Kawauchi. W związku z tym, mimo braku rozbudowanej innej podziemnej infrastruktury potencjalnie wymuszającej głębsze kopanie, perony stacji T01 i T02 znajdują się na poziomach -3 i -6. Z kolei stacja Kawauchi położona jest bardzo płytko. Kawałek dalej metro przejeżdża nad rzeką, wyjeżdżając na chwilę na powierzchnię z nadrzecznej skarpy, i znów chowa się pod ziemię. Raz, że gęstość zabudowań między stacjami T04 i T05 znacząco rośnie, a poza tym zbliża się do stacji Sendai, T07. A tam pojawia się problem, bo znów trzeba się wkopać pod domy handlowe położone przy stacji kolejowej, przejścia podziemne i ciągnącą się jeszcze pod nimi pierwszą linię metra. Schemat wyjść na stacji Sendai można zobaczyć na tym pdfie.

Połączenia obsługują nowe modele pociągów, nieduże czterowagonowe Sendai Subway 2000 series. W środku nazwy stacji wyświetlają się po japońsku, chińsku, koreańsku i angielsku, więc turyści i migranci zarobkowi nie powinni mieć problemu z opuszczeniem pociągu na właściwej stacji. Na peronach są ścianki z automatycznie otwierającymi się bramkami, ograniczającym szansę przypadkowego wtargnięcia na tory. Oczywiście nie zabrakło bajeru technicznego. Tak jak pierwsza linia metra została wyposażona w oryginalny system komputerowy sterujący ruchem, oparty na logice rozmytej (szczegółów nie znam i tym bardziej nie rozumiem, ale brzmi joł), tak druga linia napędzana jest elektrycznym silnikiem liniowym. I przed otwarciem linii często się z tego cieszono, bo widać było ulotki i plakaty z hasłem rinia-mootaa-kaa (リニアモーターカー, linear motor car 😀).

Cena biletu, jak można się było spodziewać po komunikacji miejskiej w Sendai, jest stosunkowo wysoka i zaczyna się od 200 jenów. Za te dwie stówki można z centrum dojechać aż do Kawauchi, a potem Aobayama za 250 i Yagiyama za 300. Ale jak ktoś jechał sendajskimi autobusami, to z pewnością nie będzie wybrzydzał, w szczególności w zimie.

Na koniec porcja mizernej jakości zdjęć z mojej wycieczki!

IMG_3839IMG_3840IMG_3841IMG_3843IMG_3845IMG_3846IMG_3848IMG_3853

Advertisements

2 thoughts on “Druga linia metra w Sendai

  1. Nie jestem specem, ale wydaje mi się, że fuzzy logic to taka kwantowa logika. Elektron też nie jest ani tu, ani tam. Pewnie mają jakąś sieć neuronową podpiętą do sterowania metem i to cały bajer.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s