Bezpieczna karta Odakyu

Dziś krótko, ale konkretnie. Wracając jakiś czas temu z Tokio do mojej osady, natknąłem się na reklamę ciekawej usługi. Przewoźnik kolejowy z którego korzystałem, Odakyu Electric Railway (dla zainteresowanych – prywatny), proponuje rodzicom oryginalny sposób na monitorowanie lokalizacji jadących do szkoły dzieci.

Na japońskiej kolei powszechną metodą kasowania papierowego biletu lub karty zbliżeniowej (np. PASMO lub Suica) jest bramka. Bramkę pokonuje się na stacjach wejścia i wyjścia i na tej podstawie obliczana jest należna kwota zapłaty. Jeżeli korzystaliśmy z drukowanego biletu, maszyna przy wyjściu go pożera (o ile wystarczył do pokrycia kosztu podróży), a jeśli używaliśmy przedpłaconej karty, koszt przejazdu potrącany jest z niej.

Odakyu oferuje specjalną kartę PASMO dla dzieci, która oprócz pełnienia zwykłej funkcji karty przedpłaconej, może uruchomić automatyczne wysłanie maila do rodzica (nie oszukujmy się, w japońskich realiach jest to wyłącznie mama) z informacją, że dziecko właśnie przekroczyło bramkę na danej stacji. Funkcja może być wyłączona w weekendy i  chyba też ograniczona do konkretnego odcinka linii.

FullSizeRender

Przyjemność(?) taka kosztuje zapobiegliwego rodzica 500 jenów (18 zł) miesięcznie. Czy w najbezpieczniejszym kraju wśród należących do OECD (chociaż w tym rankingu Polska jest na II miejscu :D) taka usługa jest potrzebna? Z pewnością niektórzy rodzice się skuszą. W końcu, przekręcając nieco znaczeniowo prawo Saya, podaż generuje popyt 😉

 

na marginesie: Wcześniej pisałem o mailu, ale wynika to z tego, że w Japonii przez długi czas nie używano SMS-ów. Telefony, zanim nastała epoka smartfonów, miały możliwość odbierania maili, prawdopodobnie w uproszczonej w stosunku do komputerów wersji. Dlatego też obecnie nadal często w różnych formularzach podaje się e-mail komórkowy i PC-towy jako dwa różne adresy.

Reklamy

4 thoughts on “Bezpieczna karta Odakyu

  1. Pisałeś kiedyś o karcie PASMO już wcześniej, we wpisie o poruszaniu się w Tokio – powiedz – bo to nie jest dla mnie jasne – czy jak kupię PASMO to „odbiję” się już na każdej bramce? Czy jak chcę korzystać z różnych przewoźników powinnam kupić obie karty i używać przemiennie?

    • W regionie Tokio PASMO i Suica powinny być honorowane jednakowo na wszystkich trasach. Jako posiadacz PASMO nie spotkałem się jeszcze z żadnym problemem w tej kwestii. Także jedna karta wystarczy. Na obu tokijskich lotniskach powinno dać się kupić i jedną, i drugą, tyle że w różnych automatach.

  2. Pingback: (Prywatna) komunikacja publiczna | Katahira 2-1-1

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s